برای استفاده از پایگاه داده ها باید بتوانیم اشیایی را مطابق مدل های ایجاد شده در مراحل قبل ایجاد کرده و آنها را به عنوان ردیف های مربوط به جداول مدل ها ذخیره کنیم. 

مثال زیر نحوه ی درج کردن ردیف طبق مدل هایی که قبلا آن ها را تعریف کرده ایم را نشان می دهد :



برای مقداردهی اولیه هر یک از متغییرهای درون یک کلاس می توانیم از سازنده آن استفاده کنیم و برای پاس دادن مقادیر به سازنده از پارامترها به شکل کلید-مقدار استفاده می کنیم. توجه کنید که حتی اگر بعضی از متغییرهای درون مدل یک رابطه با مدل‌ ( جدول‌ ) دیگری را نیز بیان می کنند، قابلیت مقداردهی از این طریق را دارند. توجه کنید که متغییر مربوط به کلید اصلی بصورت خودکار و با استفاده از Flask-SQLAlchemy مقداردهی اولیه خواهد شد. 

توجه کنید با وارد کردن دستورات زیر، اشیا فقط سمت پایتون وجود دارند و هنوز درون پایگاه داده ذخیره نشده اند زیرا مقدار id آنها هنوز مشخص نشده است :




تغییراتی که درون پایگاه داده ایجاد می کنیم توسط session پایگاه داده مدیریت می شود. برای دسترسی به آن باید از db.session استفاده کنیم و با استفاده از آن متغییرهای تعریف شده در مرحله ی قبل را درون پایگاه داده ذخیره کنیم :



اگر بخواهیم همه ی متغییرها یکجا ذخیره کنیم می توانیم از دستور زیر نیز استفاده کنیم :



برای ذخیره شدن تغییراتی که در session ایجاد کردیم باید یکبار دستور commit() را نیز برای session فراخوانی کنیم. 




حال اگر اقدام به نمایش اطلاعات و id اشیا ایجاد شده کنیم، مقدار خودکار آن تنظیم شده است :



وجود session برای پایگاه بسیار ضروری و مفید است زیرا اگر به طور مثال اقدام به ایجاد اشیایی کنیم و بعد بخواهیم آن تغییرات را ذخیره کنیم و به خطایی برخورد کنیم با استفاده از صرف نظر کردن از آن session می توانیم به حالت قبل پایگاه داده باز گردیم.