Flask-SQLAlchemy یک اکستنشن برای فریمورک فلاسک است که امکان استفاده از SQLAlchemy را برای ما در این فریمورک مهیا می نماید و خود SQLAlchemy یک فریمورک قدرتمند برای پایگاه داده های رابطه ای است که امکان استفاده از چندین پایگاه داده را در backend برای ما به ارمغان می آورد. این فریمورک قابلیت امکان استفاده سطح بالا از ORM و همچنین استفاده ی جزیی و دقیق از دستورات اصلی SQL را دارا می باشد. 

همچون دیگر اکستنشن های مربوط به فلاسک، این مورد را نیز با استفاده دستور زیر نصب خواهیم کرد‌ :


pip install flask-sqlalchemy


برای اینکه بتوانیم از طریق Flask-SQLAlchemy از پایگاه داده استفاده کنیم باید URL مربوط به آن را مشخص کنیم. جدول زیر نحوه ی مقداردهی این آدرس را با توجه به موتور پایگاه داده ای که انتخاب کردیم را مشخص می کند. 



منظور از hostname در این آدرس دهی سروری است که سرویس MySQL را میزبانی می کند که این میزبان می تواند به صورت محلی یا سرور ریموت باشد. چون سرور پایگاه داده می تواند همزمان چندین پایگاه داده را میزبانی کند باید نام این پایگاه داده را نیز در آدرس اعلام کنیم و برای پایگاه داده هایی که احراز هویت می کنند، نام کاربری و رمز عبور نیز مورد نیاز خواهد بود. 

این آدرس باید در فایل پیکربندی فلاسک با استفاده از کلید SQLALCHEMY_DATABASE_URI اعلام شده باشد. برای اینکه بعد از هر تغییر روی پایگاه داده یکبار عملیات commit انجام بپذیرد باید با استفاده از کلید SQLALCHEMY_COMMIT_ON_TEARDOWN مقدار True در فایل پیکربندی ذخیره کنید. مثال زیر را در نظر بگیرید :‌



شی db که با استفاده از کلاس SQLAlchemy مقدار دهی اولیه شده است، پایگاه داده اپلیکیشن ما خواهد بود و با استفاده از می توان به تمامی قابلیت های Flask-SQLAlchemy دسترسی داشت.