زمانی که با استفاده از اکستنشن Flask-WTF اقدام به ایجاد یک فرم می کنید در حقیقت این فرم یک کلاس است که از کلاس Form ارث بری می کند. این کلاس هر یک از فیلدهای فرم را از طریق یک شی درون کلاس معرفی می کند. این اشیا که فرم ها را معرفی می کنند می توانند اعتبارسنج هایی داشته باشند که معتبر بودن یا نبودن اطلاعات ارسال از سمت کاربر را بررسی می کنند. در حقیقیت این اعتبارسنج ها توابعی هستند که اطلاعات وارد شده از سوی کاربر را مورد بررسی قرار می دهند. 


مثال زیر یک فرم را معرفی می کند که قابلیت گرفتن یک متن را دارد که امکان ارسال آن با استفاده از یک دکمه ارسال میسر شده است. 



فیلدهای فرم ها به عنوان یک متغییر درون کلاس مربوط به آن تعریف شده است که هر یک از آنها یک فیلد نوع دارد. به طور مثال در فرمی که در قسمت قبل معرفی شد یک متغییر name داریم که از نوع text می باشد. علاوه بر آن یک دکمه برای ارسال فرم درون کلاس تعبیه شده است. 

همچنین این امکان وجود دارد تا اعتبارسنج هایی را برای هر یک از فیلدهای فرم ها تعریف نمود. به طور مثال برای فیلد name کلاس فرم یک اعتبارسنج Required قرار داده شده است که این امکان را به ما می دهد تا مطمئن شویم این فیلد هیچگاه خالی مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت. 

برای مشاهده ی لیست فیلدهای استاندارد HTML ای که WTForms پشتیبانی می کند، لیست زیر را ببینید :



همچنین برای مشاهده اعتبارسنج هایی که برای فیلدها موجود است لیست زیر را بررسی کنید :